Efekty projektu

Kraków oczyma bohatera

Rozwiązania fundacji ACONSS

Partner projektu:

Wprowadzenie

Jednym z celów projektu pn. „Kraków oczyma bohatera”, przyjętych przez nas tj. Fundację ACONSS z Katowic, jest rozwój kultury poprzez innowacyjną formę gry terenowej turystyki literackiej z zastosowaniem mobilnej aplikacji wspierającą przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu poprzez rozwiązania edukacyjne.
 

Uwzględniliśmy także preferencje uczestników i planujemy zaktywizować także mężczyzn. Przy tym chcemy kreować postawy czytelnicze promujące czytelnictwo głównie wśród mieszkańców Krakowa a także questowiczów i uprawiających turystykę kulturową, w tym literacką z całej Polski. Pośrednimi  celami jest też promowanie Krakowa i stworzenie atrakcyjnej oferty turystycznej dla przyjezdnych.

Lista questów

Produktem projektu „Kraków oczyma bohatera” są w tym przypadku dwa mobilne questy literackie o tej samej nazwie z podtytułami:

„Rozpoznanie”

pierwsza trasa questu

„Dociekanie”

druga trasa questu

Krótko o projekcie – Kraków oczyma bohatera

Produkty kulturalne turystyki fikcji literackiej współczesnej literatury adaptowane do rzeczywistości Krakowa, opartej na fabule współczesnej powieści sensacyjnej pt. „Artefakt umysłu”, będącej interesującym sposobem na odkrywanie literatury i Starego Miasta.

 

Uczestnictwo jest dostępne o dowolnej porze dnia, choć w godzinach otwarcia kawiarni i księgarni oraz Zamku Królewskiego, zdecydowanie atrakcyjniejsze. Zastosowane w aplikacjach mobilnych na smartfony innowacyjne rozwiązania funkcjonalne nie tylko uatrakcyjniają zaangażowanie, ale współpracują z ogólnopolską platformą questową. Dzięki temu możemy, uczestnicząc indywidualnie dołączyć do rzeszy osób podobnie aktywnie spędzającymi czas, dołączyć do krajowego grona i uzyskać ciekawe nagrody oraz porównać się z innymi. Wyrazić swą opinię, a także włączyć się w proponowany przez nas cykl „Oczyma bohatera” i uczestniczyć potem w innym naszym queście kulturowym pt. „Zamek oczyma bohatera” w okolicach Zamku w Baranowie Sandomierskim.

Zadania zawierają interaktywne mapy tras literackich, z cyfrowymi kartami gry wyznaczającymi zadania w danej lokalizacji a aplikacje multimedialne uzupełniają wiedzę i pobudzają emocje oraz wyobraźnię.

Questy są przeznaczone głównie dla osób dorosłych, ale młodzież, czy dzieci starsze będą się równie dobrze bawiły w towarzystwie swych opiekunów.

Celem projektu jest stworzenie angażującego doświadczenia, które łączy edukację z rozrywką.

Dla kogo?

Kliknij i sprawdź

QUIZ


Odpowiedziałeś na wszystkie pytania!



FAQ

Sprawdź odpowiedzi na najczęściej padające pytania

Dlaczego turystyka literacka?

Zastosowane poprzez formę turystyki literackiej jako formy turystyki kulturowej, która koncentruje się na miejscach związanych z literaturą. Pozwala uczestnikom na odkrywanie miejsc opisanych w książkach, poznawanie postaw literackich w odniesieniu do rzeczywistego tła i tworzenia sposobności do ich porównań ze sobą. Okazję do głębszej refleksji i osobistego przeżywania utworów w coraz popularnej turystyce indywidualnej.

Questy literackie to z kolei interaktywne gry terenowe, które prowadzą uczestników przez różne lokalizacje związane z literaturą. Każdy quest to opowieść, która angażuje uczestników w rozwiązywanie zagadek i odkrywanie historii literackiej, ale też tej realnej.

 

Wybraliśmy quest literacki w formule „Podróży bohatera”, gdzie:

Narracja

Osadzona jest w literackiej opowieści, która prowadzi uczestników przez różne etapy podróży bohatera. Każdy etap to nowa część historii, która angażuje uczestników w rozwiązywanie zagadek i odkrywanie tajemnic miasta.

Interaktywność

Uczestnicy aktywnie biorą udział, rozwiązując zadania i podejmując niekiedy decyzje mające wpływ na przebieg gry. Są wśród nich zadania związane z odnajdywaniem ukrytych miejsc, rozwiązywaniem łamigłówek czy interakcją z postacią literacką oraz otoczeniem akcji wśród której się poruszał.

Edukacja z rozrywką

Questy łączą elementy edukacyjne z rozrywką, co sprawia, że są atrakcyjne zarówno dla lubiących literaturę, jak również aktywnych fizycznie i turystycznie. Uczestnicy uczą się „niejako przy okazji” historii i kultury Starego Miasta Krakowa w sposób angażujący i interaktywny.

Nowa forma zwiedzania

Oba są osadzone w rzeczywistych lokalizacji miejskiej Starego Miasta, co pozwala uczestnikom na odkrywanie go z nowej perspektywy.

Rozwój postaci

Podobnie jak bohater w podróży Campbella, uczestnicy przechodzą przez proces transformacji, zdobywając nowe umiejętności, wiedzę i doświadczenia. Uczestnicy zdobywają wiedzę o historii i literaturze w ciekawy sposób.

Aktywność i integracja

Questy zachęcają do spacerów i odkrywania nowych miejsc. Uczestnicy mogą brać udział w questach nie tylko w pojedynkę, ale też w grupach, co sprzyja budowaniu relacji.

Tego rodzaju questy literackie są doskonałym sposobem na połączenie edukacji z zabawą, promowanie lokalnej kultury i historii oraz angażowanie społeczności w aktywne odkrywanie swojego miasta. Dla przyjezdnych poznawanie go od innej, aniżeli przewodnikowej strony wraz z osobistymi emocjami i poznając emocje literackiego bohatera doznającego ich w konkretnych lokalizacjach.

Efekty projektu „Kraków oczyma bohatera”

Dla uczestników

1. Powstanie sposobności do uczestnictwa w unikalnym produkcie jakim będzie gra miejska w formie dwóch questów literackich.

2. Opracowanie innowacyjnych rozwiązań obejmujących: gatunek thrillera sensacyjnego wymagający specyficznych rozwiązań odmiennych jak dla np. kryminału. Tutaj istotne są emocje. Poza instrukcjami literackimi zastosowano dodatkowe rozwiązania multimedialne w aplikacjach mobilnych. Połączono też dwa odcinki dwóch nowych questów tego typu, aby można w nich uczestniczyć w różnym czasie, czy też tylko w wybranym.

3. Zaspokojenie oczekiwań: mieszkańców Krakowa w poznawaniu historii związanych z miastem; zainteresowania historią i zabytkami Krakowa; questowiczów z całej Polski poszukujących nowych questów i poznawaniu jej zakątków tym sposobem; osób chcących aktywnie spędzić czas oraz turystów i czytelniczek uprawiających turystykę literacką.

Dla internautów

1. Dostęp do nowych, interesujących treści literackich.

2. Zwrócenia uwagi na nowość i możliwość uczestnictwa w interaktywnej formie terenowej oraz w wydarzeniach z nią związanych.

Dla Fundacji ACONSS

1. Wykreowania nowego unikalnego produktu kulturalnego, w którym będą uczestniczyli mieszkańcy Krakowa oraz z całej Polski.

2. Wyprodukowanie gry kulturowej o zasięgu krajowym zlokalizowanym w Krakowie, z nowymi funkcjonalnościami multimedialnymi takimi jak ścieżka audio, w oparciu o nowoczesne technologie IT z wykorzystaniem aplikacji mobilnych.

3. Nabycie nowych doświadczeń przy projektowaniu i zarządzaniu drugim projektem ogólnokrajowym w zakresie turystyki literackiej w formie questów literackich.

4. Pozyskanie nowych kontaktów partnerskich z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju z Warszawy w zakresie współfinansowania tego zakresu projektowego oraz z lokalnymi interesariuszami Przedsiębiorców z Krakowa i kultury takimi jak: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Zamek Królewski na Wawelu.

Dla partnera - Polskiego Funduszu Rozwoju

1. Nawiązanie współpracy partnerskiej z Fundacją ACONSS i budowanie portfela wspierania ciekawych i jakościowych projektów społecznych i kulturalnych.

2. Udział partnerski we współfinansowaniu innowacyjnego projektu krajowego, dzięki któremu mogły powstać literackie produkty questowe.

3. Umocnienie wizerunku wspierającego rozwiązania społeczne aktywizujące różne grupy społeczne.

Dla autora książki

1. Możliwość udziału w unikalnym projekcie i wniesienie swych umiejętności scenariuszowych literackich oraz gier;

2. Pogłębienie kompetencji w zakresie koordynowania prac adaptacyjnych swej książki na potrzeby nowatorskich rozwiązań.

3. Uzyskanie niecodziennej możliwości przeniesienia literackiej fikcji do rzeczywistości Krakowa.

Dla wykonawcy - Fundacji Mapa Pasji

1. Wzrost liczby projektów i zleceń.

2. Rozwój technologiczny i innowacyjny fundacji.

3. Promocja usług i produktów fundacji.

Dla lokalnych interesariuszy z Krakowa

Promocja lokalnych atrakcji i instytucji oraz podmiotów uczestniczących przy obsłudze gier.

Chcesz wziąć udział? Masz pytanie? Napisz do nas!