Efekty projektu
Kraków oczyma bohatera
Rozwiązania fundacji ACONSS
Partner projektu:
Wprowadzenie
Uwzględniliśmy także preferencje uczestników i planujemy zaktywizować także mężczyzn. Przy tym chcemy kreować postawy czytelnicze promujące czytelnictwo głównie wśród mieszkańców Krakowa a także questowiczów i uprawiających turystykę kulturową, w tym literacką z całej Polski. Pośrednimi celami jest też promowanie Krakowa i stworzenie atrakcyjnej oferty turystycznej dla przyjezdnych.
Lista questów
Produktem projektu „Kraków oczyma bohatera” są w tym przypadku dwa mobilne questy literackie o tej samej nazwie z podtytułami:
„Rozpoznanie”
pierwsza trasa questu
„Dociekanie”
druga trasa questu
Krótko o projekcie – Kraków oczyma bohatera
Produkty kulturalne turystyki fikcji literackiej współczesnej literatury adaptowane do rzeczywistości Krakowa, opartej na fabule współczesnej powieści sensacyjnej pt. „Artefakt umysłu”, będącej interesującym sposobem na odkrywanie literatury i Starego Miasta.
Uczestnictwo jest dostępne o dowolnej porze dnia, choć w godzinach otwarcia kawiarni i księgarni oraz Zamku Królewskiego, zdecydowanie atrakcyjniejsze. Zastosowane w aplikacjach mobilnych na smartfony innowacyjne rozwiązania funkcjonalne nie tylko uatrakcyjniają zaangażowanie, ale współpracują z ogólnopolską platformą questową. Dzięki temu możemy, uczestnicząc indywidualnie dołączyć do rzeszy osób podobnie aktywnie spędzającymi czas, dołączyć do krajowego grona i uzyskać ciekawe nagrody oraz porównać się z innymi. Wyrazić swą opinię, a także włączyć się w proponowany przez nas cykl „Oczyma bohatera” i uczestniczyć potem w innym naszym queście kulturowym pt. „Zamek oczyma bohatera” w okolicach Zamku w Baranowie Sandomierskim.
Zadania zawierają interaktywne mapy tras literackich, z cyfrowymi kartami gry wyznaczającymi zadania w danej lokalizacji a aplikacje multimedialne uzupełniają wiedzę i pobudzają emocje oraz wyobraźnię.
Questy są przeznaczone głównie dla osób dorosłych, ale młodzież, czy dzieci starsze będą się równie dobrze bawiły w towarzystwie swych opiekunów.
Celem projektu jest stworzenie angażującego doświadczenia, które łączy edukację z rozrywką.
Dla kogo?
Kliknij i sprawdź
QUIZ
FAQ
Sprawdź odpowiedzi na najczęściej padające pytania
Pomyślisz być sobie, że skoro to gra, quest, literacki, w Krakowie, to te sprawy nie są dla Ciebie.
I wiesz co? Zanim się zajęliśmy projektowaniem tego unikalnego rozwiązania rekreacyjnego, to też tak sądziliśmy.
W oparciu o zebrane doświadczenia nad prostszymi funkcjonalnie grami terenowymi, którymi zajmujemy się od 2018 roku, opracowaliśmy listę grup interesujących się naszymi rozwiązaniami. Przytoczyliśmy też motywacje jakimi się w większość kierowała:
Czy z którąś z tych grup masz coś wspólnego? Na przykład podobne zainteresowania?
Zaskakująca nas kolejność wynika z ilości osób wg danych zainteresowań. Zapisz się do naszego newslettera, albo przejdź do quizu.
Czym są mobilne questy literackie pn. „Kraków oczyma bohatera"?
To interaktywne dwie gry terenowe w formie questu (rozwiązywanie zagadek prowadzących do miejsca ukrycia „skarbu”), które prowadzą uczestników przez różne miejsca w Krakowie, opierając się na literackim motywie i postaciach związanych z thrillerem sensacyjnym pt. „Artefakt umysłu”.
Co wyróżnia questy literackie pn. „Kraków oczyma bohatera" od innych gier miejskich?
Kto może i dla kogo są one przeznaczone?
Jak uczestniczyć w tych questach i gdzie się one znajdują?
Kiedy można uczestniczyć w tych grach questowych?
Czy jeśli będzie się uczestniczyło poza preferowanymi godzinami podanymi przez Organizatora questów, można je ukończyć?
Tak, questy można ukończyć o dowolnej porze, niezależnie od preferowanych godzin.
Czy można w nich uczestniczyć online?
Czy ktoś kto nie zna kanwy literackiej lub niewiele czyta, rozwiąże łamigłówki questowe?
Jakie są opłaty związane z uczestnictwem w questach pn. „Kraków oczyma bohatera"?
Jakie korzyści można odnieść z ukończenia jednego lub obu questów?
Dlaczego turystyka literacka?
Zastosowane poprzez formę turystyki literackiej jako formy turystyki kulturowej, która koncentruje się na miejscach związanych z literaturą. Pozwala uczestnikom na odkrywanie miejsc opisanych w książkach, poznawanie postaw literackich w odniesieniu do rzeczywistego tła i tworzenia sposobności do ich porównań ze sobą. Okazję do głębszej refleksji i osobistego przeżywania utworów w coraz popularnej turystyce indywidualnej.
Questy literackie to z kolei interaktywne gry terenowe, które prowadzą uczestników przez różne lokalizacje związane z literaturą. Każdy quest to opowieść, która angażuje uczestników w rozwiązywanie zagadek i odkrywanie historii literackiej, ale też tej realnej.
Wybraliśmy quest literacki w formule „Podróży bohatera”, gdzie:
Narracja
Osadzona jest w literackiej opowieści, która prowadzi uczestników przez różne etapy podróży bohatera. Każdy etap to nowa część historii, która angażuje uczestników w rozwiązywanie zagadek i odkrywanie tajemnic miasta.
Interaktywność
Uczestnicy aktywnie biorą udział, rozwiązując zadania i podejmując niekiedy decyzje mające wpływ na przebieg gry. Są wśród nich zadania związane z odnajdywaniem ukrytych miejsc, rozwiązywaniem łamigłówek czy interakcją z postacią literacką oraz otoczeniem akcji wśród której się poruszał.
Edukacja z rozrywką
Questy łączą elementy edukacyjne z rozrywką, co sprawia, że są atrakcyjne zarówno dla lubiących literaturę, jak również aktywnych fizycznie i turystycznie. Uczestnicy uczą się „niejako przy okazji” historii i kultury Starego Miasta Krakowa w sposób angażujący i interaktywny.
Nowa forma zwiedzania
Oba są osadzone w rzeczywistych lokalizacji miejskiej Starego Miasta, co pozwala uczestnikom na odkrywanie go z nowej perspektywy.
Rozwój postaci
Podobnie jak bohater w podróży Campbella, uczestnicy przechodzą przez proces transformacji, zdobywając nowe umiejętności, wiedzę i doświadczenia. Uczestnicy zdobywają wiedzę o historii i literaturze w ciekawy sposób.
Aktywność i integracja
Questy zachęcają do spacerów i odkrywania nowych miejsc. Uczestnicy mogą brać udział w questach nie tylko w pojedynkę, ale też w grupach, co sprzyja budowaniu relacji.
Tego rodzaju questy literackie są doskonałym sposobem na połączenie edukacji z zabawą, promowanie lokalnej kultury i historii oraz angażowanie społeczności w aktywne odkrywanie swojego miasta. Dla przyjezdnych poznawanie go od innej, aniżeli przewodnikowej strony wraz z osobistymi emocjami i poznając emocje literackiego bohatera doznającego ich w konkretnych lokalizacjach.
Efekty projektu „Kraków oczyma bohatera”
Dla uczestników
1. Powstanie sposobności do uczestnictwa w unikalnym produkcie jakim będzie gra miejska w formie dwóch questów literackich.
2. Opracowanie innowacyjnych rozwiązań obejmujących: gatunek thrillera sensacyjnego wymagający specyficznych rozwiązań odmiennych jak dla np. kryminału. Tutaj istotne są emocje. Poza instrukcjami literackimi zastosowano dodatkowe rozwiązania multimedialne w aplikacjach mobilnych. Połączono też dwa odcinki dwóch nowych questów tego typu, aby można w nich uczestniczyć w różnym czasie, czy też tylko w wybranym.
3. Zaspokojenie oczekiwań: mieszkańców Krakowa w poznawaniu historii związanych z miastem; zainteresowania historią i zabytkami Krakowa; questowiczów z całej Polski poszukujących nowych questów i poznawaniu jej zakątków tym sposobem; osób chcących aktywnie spędzić czas oraz turystów i czytelniczek uprawiających turystykę literacką.
Dla internautów
1. Dostęp do nowych, interesujących treści literackich.
2. Zwrócenia uwagi na nowość i możliwość uczestnictwa w interaktywnej formie terenowej oraz w wydarzeniach z nią związanych.
Dla Fundacji ACONSS
1. Wykreowania nowego unikalnego produktu kulturalnego, w którym będą uczestniczyli mieszkańcy Krakowa oraz z całej Polski.
2. Wyprodukowanie gry kulturowej o zasięgu krajowym zlokalizowanym w Krakowie, z nowymi funkcjonalnościami multimedialnymi takimi jak ścieżka audio, w oparciu o nowoczesne technologie IT z wykorzystaniem aplikacji mobilnych.
3. Nabycie nowych doświadczeń przy projektowaniu i zarządzaniu drugim projektem ogólnokrajowym w zakresie turystyki literackiej w formie questów literackich.
4. Pozyskanie nowych kontaktów partnerskich z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju z Warszawy w zakresie współfinansowania tego zakresu projektowego oraz z lokalnymi interesariuszami Przedsiębiorców z Krakowa i kultury takimi jak: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Zamek Królewski na Wawelu.
Dla partnera - Polskiego Funduszu Rozwoju
1. Nawiązanie współpracy partnerskiej z Fundacją ACONSS i budowanie portfela wspierania ciekawych i jakościowych projektów społecznych i kulturalnych.
2. Udział partnerski we współfinansowaniu innowacyjnego projektu krajowego, dzięki któremu mogły powstać literackie produkty questowe.
3. Umocnienie wizerunku wspierającego rozwiązania społeczne aktywizujące różne grupy społeczne.
Dla autora książki
1. Możliwość udziału w unikalnym projekcie i wniesienie swych umiejętności scenariuszowych literackich oraz gier;
2. Pogłębienie kompetencji w zakresie koordynowania prac adaptacyjnych swej książki na potrzeby nowatorskich rozwiązań.
3. Uzyskanie niecodziennej możliwości przeniesienia literackiej fikcji do rzeczywistości Krakowa.
Dla wykonawcy - Fundacji Mapa Pasji
1. Wzrost liczby projektów i zleceń.
2. Rozwój technologiczny i innowacyjny fundacji.
3. Promocja usług i produktów fundacji.
Dla lokalnych interesariuszy z Krakowa
Promocja lokalnych atrakcji i instytucji oraz podmiotów uczestniczących przy obsłudze gier.