Dla wszystkich lubiących gry, w tym gry terenowe, a zwłaszcza questy, mamy dobre informacje. Zbliżamy się do ukończenia i udostepnienia nowej rozrywki kulturalnej!


Przypomnimy, że dzięki wsparciu Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie, zadanie „Zamek oczyma bohatera” zostało rozpoczęte we wrześniu 2022


Dla realizacji tego zadania, wokół którego pracuje kilkanaście osób, pod koniec września br. dokonaliśmy niezbędnego rekonesansu w terenie. Nie wchodząc jeszcze dzisiaj w szczegóły – uzgodniona została trasa przebiegu gry (questu).

Quest (QUEST z ang. quest – zadanie, zagadka), to edukacyjna gra terenowa, która łączy w sobie elementy zabawy i nauki w poszukiwań skarbu. W odróżnieniu od podchodów lub gier miejskich, można w będzie w ten quest grać niemal w każdej chwili. Podstawą zabawy jest wędrówka trasą questu w terenie, ale w tym przypadku nie tylko.

Na tych podwalinach, zespół specjalistów z różnych dziedzin pracuje nad opisem zadań i zagadek na tej trasie. Postawione im zadanie nie było łatwe. Niezwykłością tej gry jest nie tylko możliwość jej rozegrania i odnalezienia ukrytego skarbu, czy też zdobycia dodatkowej nagrody rzeczowej oraz odznaki – a przede wszystkim sposobność do odkrywania porównań. Porównań rzeczywistości z fikcją literacką.

Otóż dodatkową specyfiką tej gry jest oparcie jej na kanwie fragmentu literackiego. Pomyślicie być może, że skoro „zamek” w tytule, trasa będzie biec terenem zabytkowego parku wokół zamku (i nie tylko) oraz padło „fikcja literacka), to zapewne odniesienie będzie do fikcyjnej powieści historycznej związanej z zamkiem w Baranowie Sandomierskim.

Poprzeczka została podniesiona.
Kilkuosobowy zespół ludzi zajmujący się tą realizacją, a zmierzyli się w swych pracach z ponad setką innych realizacji, to nie spotkali się z podobną. Przestrzenią do kolejnej warstwy przeżyć emocjonalnych uczestnika gry jest możliwość dotknięcia rzeczywistych miejsc polskiej kultury i historii z akcją współczesnego thrillera
sensacyjnego.

Nasuwa się tutaj niejako szereg pytań. Chociażby, patrząc jako uczestnik gry: kim był literacki bohater i dlaczego tutaj został osadzony w fabule? Albo z punktu widzenia czytelniczego: jak wygląda specyficzna rzeczywistość zamkowa z moimi wyobrażeniami? Pojawia się też punkt widzenia zwiedzającego ten historyczny teren: jak autor powiązał współczesną fabułą literacką z tym terenem?

Naturalnie każdy z Was będzie miał swój punkt widzenia i swoje doznania, które wytworzyć mogą niepowtarzalne wrażenia. Sami staniemy się bohaterami tej historii.
Jako Organizatorzy tego zadania kulturalnego postawiliśmy za jeden z celów animację coraz bardziej popularnej turystyki literackiej. Bo jak widać, zainteresowani będą nie tylko entuzjaści questów, uczestnicy gier terenowych, czy też zdobywców punktacji i odznak. Ale kierujemy tę formę rozrywki kulturalnej także do szerszego grona odbiorców zainteresowanych literaturą, zamkami czy historią polską.